Symptomer ved piskesmæld

De mest almindelige akutte symptomer, som patienterne oplever, er smerter og stivhed i nakken. Disse smerter kan opstå umiddelbart efter uheldet eller først begynde efter nogen tid. Der kan endvidere opstå hovedpine, svimmelhed og smerter eller følelsesløshed i skuldre, arme og fingre. Nogle patienter oplever også smerter og ubehag længere nede i ryggen eller i brystkassen.

I mange tilfælde varer symptomerne meget længe. Når de fortsætter ud over et halvt år, taler man om kroniske skader. I denne gruppe er de dominerende symptomer, ud over de allerede nævnte, træthed, uoplagthed og koncentrationsbesvær.

Synsforstyrrelser, ringen for ørerne og stærke, tilsyneladende uforklarlige humørsvingninger kan også optræde hos disse patienter. Følgevirkningerne af en piskesmældsskade kan således føles som værende af både fysisk og psykisk karakter.

Der er ingen tvivl om, at et langvarigt fysisk problem kan påvirke patientens psyke i negativ retning.