Nakkesmerter.
Brystryg. Arm. Skulder. Albue. Håndled.

Nakkesmerter
Næst efter lænderygsmerter er nakkesmerter den hyppigst angivne årsag til at konsultere en kiropraktor.

En fjerdedel af den voksne befolkning har indenfor de sidste 14 dage haft besvær i områderne omkring nakke og skulder og problemet er i vækst.
Selv om alle kan blive ramt af nakkebesvær, er det oftest folk med statisk og/eller ensformigt arbejde, der er udsat for nakkeproblemer.

Brystryg

Smerne i brystryggen beskrives ofte som ”en kniv mellem skulderbladende” eller ”en nerve i klemme”. Årsagen er ofte en fejlfunktion af de små led i rygsøjlen – ”facetledssyndrom”. Smerten kan være meget kraftig, og kan til tider påvirke vejrtrækningen, give armsmerter eller stråle frem til forsiden af brystkassen, hvilket er et tegn på at ribbenene også er påvirket. Kiropraktisk behandling er som regel en meget effektiv behandlingsform.

Arm

Smerter i skulder, albue eller hånd kan stamme fra et lokalt problem i det implicerede led, eller det kan være et resultat af problemer andre steder f.eks ryg eller nakken.

Skulder

Skulderen er det mest bevægelige led i kroppen, og derfor også et meget sårbart led, da der ofte er manglende stabilitet i området. Problemer i skulderen kommer ofte til udtryk ved bevægelser med armen over skulderhøjde eller når man skal tage tøj af og på, desuden oplever mange med skulderproblemer at have smerter i området om natten. Skulderproblemer kan medføre udstrålende smerter til nakken eller ud i armen evt. som føleforstyrrelse i hånd og fingre. Behandling af skulderproblemer handler i høj grad om at få ledfunktionen genoprettet samt sørge for at skulderens 22 muskler samarbejder og dermed stabiliserer området.

Albue

Klassisk ser vi ”tennisalbue” – hvor der er smerter på albuens yderside, eller ”golfalbue” hvor der er smerter på albuens inderside. Årsagen til disse tilstande er overbelastning af de muskler der styrer underarmens og håndens bevægelser. Disse overbelastninger kan sagtens være udløst af andet en tennis og golf bla. ensidige arbejdsstillinger.

Håndled

Mange håndleds problemer skyldes enten overbelastning eller et fald, hvor man tager fra med hænderne. I forbindelse med overbelastningsskade kan man inducere en seneskedehinde betændelse, hvilket kan være meget smertefuld eller et ”karpaltunnel syndrom” hvor nerven til tommel-, pege og langefinger bliver klemt hvilket giver føleforstyrrelser og smerter i disse fingre.