Lændesmerter.
Iskias. Diskusprolaps. Bækken. Hofte og Ben.

Lændesmerter
Mere end halvdelen af de mennesker, som henvender sig til kiropraktoren har lændesmerter.

Ondt i lænden er et så almindeligt problem, at kun et fåtal af os undgår at blive ramt af det i løbet af vores liv.

80% af befolkningen vil få lændesmerter og netop i dag har cirka hver femte person i Danmark ondt i lænden.
Lændesmerter er mest almindeligt hos de 30 til 60 årige, men børn og unge er også udsat. Omkring en fjerdedel af de 6 til 18 årige får ondt i lænden.

Iskias

Iskias er definitionen på smerter der stråler fra lænd eller balle ned på bagsiden af lår og underben, til tider helt ned til foden. Navnet refererer til en stor nerve, der udspringer nederst i lænden og løber ned gennem benet som beskrevet. Smerterne opstår oftest på baggrund af lændeproblemer eller muskelspændinger i balden, hvorfor kiropraktisk behandling af iskias som regel er effektiv. Iskias smerter bør desuden undersøges grundigt med henblik på at skelne det fra en evt. diskusprolaps der kan give lignende symptomer.

Diskusprolaps

Symptomer på diskusprolaps er klassisk meget kraftige smerter i ryggen og/eller kraftige smerter i det ene eller begge ben. Der kan forekomme nedsat kraft eller føleforstyrrelse til ben og nogen oplever desuden problemer med kontrollen af vandladning eller afføring.

Selvom diskusprolaps er en alvorlig tilstand kommer de fleste sig uden varige mén. I dag opererer man langt færre patienter for diskusprolaps, da forskning har vist at ikke-operativ behandling, herunder
kiropraktisk behandling, øvelser og vejledning er mindst lige så effektiv og virkningsfuld som operation. Da ikke-operativ behandling samtidig er mindre risikabelt og mindre skadeligt er det at anbefale i langt de fleste tilfælde. Kiropraktoren er uddannet til at skelne mellem dem, der vil have gavn af ikke-operativ behandling, og dem der vil have størst gavn af operativ behandling.

Bækken

Bækkenet er vores fundament for rygsøjlen, og det er derfor vigtig at holde for øje at bækkenet altid fungere optimalt. Flere faktorer kan påvirke bækkenets funktion: sidde med ben over kors, asymmetrisk udviklet muskulatur i området der trækker bækkenet skævt, graviditet og fødsel. Det ses ofte at fejlfunktionen i bækkenet forplanter sig til andre steder i kroppen så som ryg og skuldre samt kan være medårsag til hovedpine eller svimmelhed.

Hofte og ben

Smerter i hofte, knæ eller fod kan stamme fra et lokalt problem i det smertefulde led, eller kan være resultat af problemer andre steder, som f.eks. ryggen eller bækkenparti.