Årsager til nakkesmerter

Nedenfor beskrives nogle af de mest almindelige årsager til nakkeproblemer. Et "hold i nakken", hvor leddene bliver fastlåste eller hvor musklerne går i krampe, er oftest pludseligt opstået. Børn kan være udsat for et hold i nakken enten efter en luftvejsinfektion eller i forbindelse med voldsomme hovedbevægelser. Hos voksne opstår et hold tit i forbindelse ensidige arbejdsstillinger, og dertil kommer at den psykiske trivsel er en vigtig faktor i forbindelse med nakkegener.

Former for nakkeproblemer:

• Slidgigt i nakken
  • Diskusprolaps
  • Piskesmæld
  • Infiltrationer
  • Leddegigt
  • Urinsyregigt
  • Afkalkning
  • Misdannelser
Som det fremgår af ovenstående, er der mange årsager til nakkesmerter. Nakkesmerterne er ofte af forbigående karakter, men lige meget om det er forbigående eller vedvarende er det en god ide at få din nakke undersøgt, da en fejlfunktion i nakken med eller uden smerter kan være årsag til f.eks. hovedpine, smerter i armene, svimmelhed eller dårlig nattesøvn.
Kiropraktoren er uddannet til at undersøge og diagnosticere nakkeproblemer. Findes problemet indenfor kiropraktorens arbejdsområde, påbegyndes behandling ellers henvises til anden behandler.